Korisnici avioprevoza neretko dolaze u niz neprijatnih situacija, a da nisu upozanti sa svojim pravima i da u određenim okolnostima mogu naplatiti iznos na ime naknade štete koja im je prouzrokovana spornim letom.
Postoji nekoliko situacija u kojima putnici mogu naplatiti određeni iznos od aviokompnaije i to su:
U slučaju kašnjenja leta, otkazivanja leta ili uskraćenog ukrcavanja na let (u zavisnosti od njegove dužine) možete imati pravo na naknadu štete u iznosu do 600 EUR
Za kašnjenje leta odšteta zavisi od kako od relacije leta odnosto udaljensti destinacije tako i od vremena Koliko je ukupno kasnio let.
Za letove na relaciji do 1500km dovoljno je da je let kasnio više od 2h da bi Vi kao putnik mogli da ostvarite pravo na naknadu štete.
Kada je reč o letovima preko 1500km potrebno je da je trajanje kašnjenjenja leta preko 3h kako bi ostvarili pravo na naknadu.
Za svaki otkazan let i let koji kasni određeni vremenski period prava putnika su jasno definisana i zagarantovana zakonom i važećim međunarodnim regulativama.
Naknada za otkazan let zavisi od razloga zbog čega je let otkazan.
Otkazani letovi su slučajevi u kojima let nije ostvaren. U takvim situacijama svaki putnik ima pravo na odštetu.
Neretko se dešava da je putniku onemogućeno ukrcavanje na let bez obrazloženja.
To se najčešće događa kada je let prebukiran.
U takvim situacijama putnik ima istovetna prava kao da je otkazan let.
Ovim postupkom avio-kompanije su dužne da ispune niz obaveza prema putniku, jer je slučaj kao da je let otkazan.
- Avio-kompanija nije dužna da isplati odštetu ako je obavestila putnika najmanje 14 dana pre otkazivanja leta;
- Naknada štete nije moguća u slučaju vremenskih neprilika (sneg, oluje, kiša itd);
- Pravo na odštetu nije moguće u slučaju bezbednosnih rizika i vanrednih okolnosti;
- Štrajkovi koji utiču na rad aktivnih vazdušnih prevoznika;
- Prirodne nepogode kao što su zemljotresi, poplave, požari i sl;
- Avionske nesreće;
Naknada štete sledi putnicima i u slučaju izgubljenog prtljaga. Pod izgubljenim prtljagom smatra se onaj koji nije pronađen nakon 21. dana.
U ovom slučaju možete ostvariti pravo na odštetu do 1.500 evra.
Međutim, popunjavanajem obrasca pre leta putnik pruža dokaz o vrednosti prtljaga na osnovu čega aviokompanija kasnije donosi odluku o iznosu na ime naknade.
Ukoliko avio-kompanija odbije dobrovoljno isplatiti naknadu štete koju Vam duguje, mogli bismo preduzeti korake za ostvarivanje Vaših prava sudskim putem.
Tim naših advokata je tu da Vam izađe u susret pri podnošenju Zahteva za naknadu štete prouzrokovane nekim od spornih situacija kako biste na lakši način ostvarili svoje pravo kao korisnik avioprevoza.
Autor teksta Dejana Čolović, advokatski pripravnik